România a început să facă eforturi pentru a reduce emisiile de carbon din sectorul transporturilor. Cu toate acestea, investițiile actuale și politicile sunt considerate a fi insuficiente, iar țara nu îndeplinește obiectivele climatice pentru 2050, conform Raportului de Țară privind Clima și Dezvoltarea pentru România, publicat de Grupul Băncii Mondiale. În raport se subliniază necesitatea de a lua măsuri suplimentare, cum ar fi impunerea unor taxe diferite în funcție de emisiile de CO2 ale vehiculelor, inclusiv pentru importurile de vehicule second-hand.
Deși emisiile totale de gaze cu efect de seră au scăzut în România în ultimii ani, emisiile din sectorul transporturilor au crescut. În 2019, acestea erau cu 50% mai mari decât în 2005 și reprezentau 17% din emisiile totale de gaze cu efect de seră ale țării, cu transportul rutier acoperind 96% din emisiile din acest sector.
Raportul menționează că creșterea transportului rutier a dus la o creștere a emisiilor din acest sector și că acest trend este de așteptat să continue. Totuși, autorii raportului recomandă că se impun măsuri pentru a reduce dependența de mașinile private și camioane și pentru a promova transportul feroviar și alte modalități de transport sustenabil.
Una dintre recomandări vizează taxarea diferită a vehiculelor în funcție de emisiile de CO2, inclusiv pentru vehiculele second-hand importate. Raportul subliniază că subvențiile actuale furnizate prin Programul Rabla Plus sunt doar pentru vehicule noi și că acestea sunt mai puțin accesibile segmentelor de populație cu venituri mai mici. Prin urmare, o taxare diferențiată în funcție de emisiile de CO2 sau alte cotizații ar putea fi o alternativă mai sustenabilă și mai echitabilă din punct de vedere social.
Raportul evidențiază, de asemenea, necesitatea promovării mobilității active și a transportului public în zonele urbane și explorarea dezvoltării căilor ferate de mare viteză. În ceea ce privește vehiculele electrice, raportul subliniază importanța accelerării electrificării, inclusiv pentru piața de vehicule second-hand. Autorii sugerează că 50% din noile înmatriculări de vehicule și furgonete de călători ar trebui să fie cu emisii zero până în 2030, iar 90% până în 2035, inclusiv importurile de vehicule second-hand.
Pentru camioane, raportul recomandă adoptarea progresivă a vehiculelor cu emisii zero și creșterea capacității infrastructurii de încărcare. Se sugerează că 70% din înmatriculările noi de camioane ar trebui să fie cu emisii zero până în 2035, inclusiv importurile de vehicule second-hand.
În plus, raportul subliniază necesitatea schimbării modului în care sunt colectate veniturile de la utilizatorii de transport pentru a compensa scăderea veniturilor din taxele pe combustibili ca urmare a trecerii la vehicule electrice. Se sugerează introducerea de taxe pe bază de distanță pentru a sprijini tranziția la vehicule cu emisii reduse.
În concluzie, raportul subliniază importanța luării de măsuri mai ferme pentru reducerea emisiilor din sectorul transporturilor și pentru promovarea unor modalități de transport mai sustenabile, astfel încât România să poată îndeplini obiectivele climatice pentru 2050.