CFR SA a dat în exploatare firul II de circulație pe noua variantă de traseu Bârzava – Vărădia și din tunelul Bata, parte a proiectului major de modernizare a Coridorului Rin–Dunăre
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că joi, 17 iulie 2025, a fost pus în exploatare firul II de circulație pe noua variantă de traseu Bârzava – Vărădia, inclusiv tunelul Bata, lucrări realizate în cadrul proiectului de reabilitare a căii ferate de pe Tronsonul 2 KM 614 – Gurasada, subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu.
Principalele obiective și lucrări finalizate:
-
Tunelul Bata, cu o lungime de 603 m, a fost construit prin săpătură mecanizată, pe malul stâng al râului Mureș. Acesta permite viteze de:
-
160 km/h pentru trenurile de călători
-
120 km/h pentru trenurile de marfă
-
-
25 de lucrări de artă pe traseul nou Bârzava – Bata – Vărădia (15,96 km cale dublă):
-
2 poduri peste Mureș, de 500 m și 550 m, cu viteză inițială de 120 km/h, restricționată la 70 km/h în perioada de „rodaj”, ulterior crescând la 160 km/h
-
9 poduri și 11 podețe
-
2 pasaje rutiere superioare (Vărădia și Bârzava)
-
Punct de oprire Lalașinț și clădire nouă de călători în stația Vărădia, cu pasarelă pietonală peste 4 linii
-
Punct de secționare Bata
-
-
Instalații moderne de siguranță și comunicații:
-
Centralizare Electronică (CE)
-
Bloc de Linie Automat Integrat (BLAI)
-
5 site-uri GSM-R
-
semnalistică nouă și sisteme de autostop cu inductoare de cale
-
Beneficiile proiectului:
-
În prima fază, trenurile de călători vor circula pe firul II cu o viteză maximă de 120 km/h, conform Mersului Trenurilor 2024–2025.
-
Firul I urmează să fie redeschis în aproximativ 2 luni, după finalizarea lucrărilor de reconfigurare în stația Vărădia.
-
Proiectul are un progres fizic de execuție de 95% și urmărește asigurarea interoperabilității pe Coridorul Rin–Dunăre, ramura nordică.
-
Scopul principal: atingerea vitezelor maxime de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă, plus implementarea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2.
Informații suplimentare:
-
Linia veche, amplasată pe malul nordic al Mureșului, va rămâne funcțională pe un fir pentru trenuri Regio, pentru a deservi localnicii obișnuiți cu traseul istoric deschis în 1868.
-
Lucrările de reabilitare pe întreaga secțiune KM 614 – Ilteu (77,95 km) au început în baza a două contracte semnate în 2017, în valoare totală de 3,45 miliarde lei (fără TVA).
-
Constructorul: asocierea Astaldi (WeBuild) – FCC – Thales Systems România (GTS România SRL), cu mai mulți subcontractori.
Această investiție reprezintă una dintre cele mai complexe modernizări feroviare din România, marcând totodată prima deschidere de tunel feroviar major din ultimii 8 ani, contribuind la creșterea semnificativă a calității și siguranței transportului pe unul dintre cele mai importante coridoare europene.