Prezent în studioul Antena 3, premierul Ilie Bolojan a oferit mai multe detalii privind al doilea pachet de măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare. Șeful executivului a afirmat că cel mai probabil vor avea loc și concedieri, în special în sectoarele unde aparatul bugetar este considerat supradimensionat.
De asemenea, premierul a menționat că vor crește și impozitele, făcând parte din măsurile necesare pentru echilibrarea finanțelor publice. Alte detalii referitoare la cine va fi vizat și la amploarea tăierilor urmează să fie comunicate pe măsură ce planul va fi finalizat.
”Din punctul meu de vedere, în multe instituţii avem personalul supradimensionat, inclusiv în administraţia publică locală şi acolo unde numărul de angajaţi depăşeşte calculul corect, e foarte probabil să avem reduceri de personal”, a spus Bolojan.
Întrebat dacă, odată cu reducerea aparatului bugetar, vor fi păstrați angajații cu pile, premierul Ilie Bolojan a asigurat că acest lucru nu se va întâmpla, subliniind că persoana care conduce instituția va fi trasă la răspundere pentru eventualele abateri sau favoritisme.
”Dacă cei care organizează concursuri nu o fac în mod responsabil sau au capacitate de manevră, se pot întâmpla astfel de lucruri. Din experienţa mea personală, şi am explicat asta atunci când numărul de angajaţi într-o instituţie este calculat în mod corect, când fiecare are o normă standard, când se fac reducere de personal, şansa să se facă în mod corect este foarte mare dacă acest număr este calculat corect. De ce? Pentru că chiar dacă, să spunem, cel care organizează concursul, directorul şi personalul adiacent acestuia ar vrea sau ar putea să facă, să spunăm, un concurs care este incorect, dacă nu au cui să redistribuie sacinile, vor avea grijă să-i ţină pe angajaţii buni, pentru că altfel, ţinând un angajat care nu-şi face datoria, cineva va trebui să lucreze pentru el şi atunci şeful va trebue să lucrezi pentru el, pentru că nu are cum să mai repartizeze munca”, a declarat Ilie Bolojan.
”Din punctul meu de vedere, un lucru important este că atunci când dimensionezi numărul de angajaţi într-o instituţie publică, că este centrală, că este locală, să-l calculezi corect şi oamenii raţionali ştiu că dacă faci asta, atunci trebuie să-i ţii pe oamenii care sunt buni, pentru că altfel nu-ţi poţi face treaba şi vei ajunge să răspunzi pentru faptul că instituţia ta nu livrează serviciile către cetăţeni aşa cum se cuvine. În plan local, e cu atât mai mare presiunea, pentru că acolo cetăţeanul identifică exact vinovatul, adică primarul în primul rând, sau preşedintele de Consiliul Judeţean. La nivel central, răspunderea este disipată şi acolo riscul să se întâmple astfel de lucruri este mai mare, pentru că nu există unul responsabil pe care să-l sesizeze exact cetăţianul”, a spus Ilie Bolojan.
Despre impozite
”Este posibil, în anumite situaţii, să se întâmple şi acest lucru, deci o creştrere de impozite pe proprietăţi, la persoanele fizice datorită faptului că ele nu au fost calculate la valoarea de piaţă, este posibilă de la 1 ianuarie anul viitor. Asta în contextul crizei bugetarepe care o traversează România şi necesitatea de a ne echilibra bugetele”
”nu mai avem posibilitatea să redirecţionăm pentru autoriţăile locale sau pentru alte categorii de cheltuieli, sumele care au fost direcţionate până acum datorită volumului mare de investiţii pe care l-a generat România şi datorită cheltuielilor pe care nu le-am controlat, la bugetul de stat”
Alte declarații importante despre măsurile ce vor fi luate în pachetul 2:
”În mod normal, n-ar trebui să avem astfel de situaţii, să avem primării în faliment. Asta înseamnă că cei care au gestionat aceste primării s-au comportat în mod iresponsabil. În mod natural, toţi cetăţenii României, în fiecare localitate, ar trebui sa beneficieze de servicii decente de la primăriile care sunt în serviciu lor”
”Primăriile mici vor beneficia în continuare de sprijin de la stat, dar nu este normal să nu-ţi încasezi impozitele sau să stabileşti cele mai mici impozite pentru a fi cel mai popular primar, în acelaşi timp ducându-ţi grilele de salarizare, deci ridicând salariul angajaţilor la nivelul maxim aproape de viceprimar sau luând prea mulţi angajaţi sau risipind bani”
”Trebuie să fim foarte corecti. Statul român nu mai are capacitatea financiară să distribuie atâţia bani către autorităţile locale. Nu mai există această posibilitate datorită deficitului în care am intrat. Şi atunci putem livra servicii cel puţin la fel de bune cu cheltuieli mai mici, pentru că avem exemple în România”
„Multe unităţi administrative, consilii judeţene, primării mari, primării de comune mici – cu mai puţini angajaţi, cu mai putine costuri, asigură servicii cel puţine la fel de bune, ca şi primăriile unde personal este supradimensionat. Dar, din păcate, până acum nu s-a sancţionat lipsa de performanţă, nu s-a descurajat lipsa de performanţă. Dacă încurajezi performanţa, de exemplu, banii de echilibrare bugetară, ţi se virează direct proporţional cu gradul de încăsare a impozitorului, atunci, cu siguranţă, ca să-ţi iei banii care te ajută să funcţionezi, va trebui, în primul rând, să-ţi faci şi tu datoria să-ţi încasezi impozitele”
„Față de estimările pe baza cărora a fost construit bugetul la începutul anului, creșterea economică este mult mai redusă. Perioada care urmează nu va fi una foarte bună și trebuie să le spunem acest lucru oamenilor. Este un moment în care aceste corecții sunt absolut necesare. Dacă nu le facem, riscul ca România să intre într-o formă de incapacitate de plată este destul de mare. Estimarea pe care am făcut-o de la preluarea acestor probleme este următoarea: într-un an și jumătate se vor vedea rezultatele acestor măsuri, în sensul unei stabilizări economice. Aceasta este realitatea și nu are sens să le spunem românilor altceva. Propunerile din pachetul doi vin în întâmpinarea acestor realități, pentru a reduce cheltuielile și a crește veniturile.”