Stabilirea prețurilor de transfer nu este o activitate lipsită de complicații. Pe de o parte, trebuie respectate prevederile legale în acest domeniu și cerințele instituțiilor abilitate pentru control, inclusiv termenele de depunere a documentelor la ANAF. Pe de altă parte, situația companiei, tipurile de tranzacții și considerentele legate de profitabilitate sunt întotdeauna pe agendă.
De aceea, o singură variabilă, un preț oarecare de pe piață, pentru tranzacții similare între entități independente, nu este suficientă, nici din perspectiva formelor legale, nici sub aspectul tranzacțiilor profitabile. Iată, în rândurile de mai jos, 5 motive pentru care ar trebui să apelezi la o companie specializată pentru întocmire dosar prețuri de transfer.
1. Echilibru și obiectivitate în prețuri de transfer
Stabilirea prețurilor de transfer nu este o sarcină simplă; este nevoie de un echilibru delicat între conformitate și optimizare. Supraevaluarea prețurilor poate atrage o atenție nejustificată din partea autorităților fiscale și poate crește obligațiile fiscale. În schimb, subestimarea prețurilor poate ridica suspiciuni de transfer a profitului. Prețul de transfer incorect stabilit poate avea consecințe semnificative pentru societățile multinaționale, de la sancțiuni financiare la daune de reputație.
O echipă specializată în prețurile de transfer te poate ajută să identifici cea mai bună politică de preț pentru compania ta în relația cu entitățile sale afiliate. Expertiza profesională și obiectivitatea sunt aspecte pe care orice manager care dorește să aibă toate actele și tranzacțiile în conformitate cu legea, pe de o parte, iar, pe de altă parte, să desfășoare acțiuni de comerț sau prestări de servicii între entitățile afiliate, într-un mod cât mai profitabil.
2. Prețuri de transfer în conformitate cu legislația din România
În țara noastră, reglementarea prețurilor de transfer este realizată prin Ordinul 442/2016 privind conținutul dosarului prețurilor de transfer, act normativ care introduce norme specifice față de prevederile generale din Codul fiscal și Codul de procedură fiscală. De mare interes pentru mediul de afaceri este și documentul emis periodic de ANAF, numit Lista marilor contribuabili, în care sunt incluse companiile mari cu un regim fiscal special. Acestora le revine obligația legală de a întocmi anual dosarul de prețuri de transfer, pana la data depunerii declarației de impozit pe profit..
În funcție de tipul de activitate, există praguri și sume pentru anumite tranzacții, de care companiile trebuie să țină cont atunci când verifică obligația întocmirii dosarului de prețuri de transfer. Spre exemplu, dobânzile încasate/ plătite pentru serviciile financiare ar trebui să depășească suma totală anuală de 200.000 euro (la cursul de schimb al BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal, exclusiv TVA), pentru a exista obligația de întocmire a dosarului prețurilor de transfer. Prestările de servicii între entități afiliate vor fi condiționate de existența dosarului respectiv, dacă depășesc suma de 250.000 euro, iar achizițiile/ vânzările de bunuri corporale sau necorporale – dacă totalul tranzacțiilor trece de 350.000 euro.
Este un domeniu destul de complicat, pentru care întotdeauna o expertiză de specialitate este binevenită, mai ales că aceasta vine cu experiența necesară, din realizarea altor dosare de prețuri de transfer, pentru diverse companii și domenii de activitate.
3. Studii de comparabilitate temeinice, pentru dosarul de prețuri de transfer
Studiul de comparabilitate este o condiție prealabilă în aplicarea tuturor metodelor de stabilire a prețurilor de transfer care respectă principiul prețului de piață. Acesta presupune compararea condițiilor dintr-o tranzacție între entități afiliate cu cele dintr-o tranzacție între entități independente.
Analizele au ca scop compararea rentabilității societăților afiliate (adică a celor care fac parte din același grup) cu rentabilitatea societăților independente comparabile. Este esențial ca studiile să se bazeze pe societăți independente, deoarece situațiile lor financiare nu sunt influențate de eventuale tranzacții cu părți afiliate.
Studiile de comparabilitate sunt analize complexe, care necesită timp, experiență și în unele cazuri baze de date de specialitate. Externalizarea acestor servicii către firme specializate aduce beneficii companiei, în termeni de eficiență, promptitudine, comparații corecte și întocmirea la termenul prevăzut a dosarului prețurilor de transfer.
4. Rapiditate și eficiență pentru dosarele de prețuri de transfer întocmite la cererea inspectorilor financiari
Așa cum am precizat mai sus, nu toate companiile sunt obligate să întocmească anual dosare de prețuri de transfer. Trebuie să fie, potrivit legii, pe lista marilor contribuabili publicată de ANAF și, în al doilea rând, tranzacțiile între entitățile afiliate trebuie să depășească anumite praguri valorice.
Însă, în situația unor inspecții fiscale din partea autorităților competente, inspectorii pot solicita dosarul prețurilor de transfer pentru tranzacțiile realizate cu părțile afiliate. De regulă, termenul de întocmire este scurt, iar personalul poate fi luat pe nepregătite. Un dosar alcătuit în grabă poate să conțină multe greșeli care atrag sancțiuni, de aceea este bine să se apeleze la profesioniști în prețurile de transfer.
5. Asistență la inspecții și contestații în materie de prețuri de transfer
Serviciile unei firme specializate în prețuri de transfer includ și asistență în timpul inspecțiilor, analize proprii paralele cu situațiile constatate de inspectori, formularea explicațiilor corecte și chiar suport pentru întocmirea contestațiilor în cazul unor sancțiuni aplicate. Este ca și cum compania ar avea propriul expert fiscal în domeniul prețurilor de transfer.