Comisia Europeană a aprobat 204 milioane de euro nerambursabili din Fondul de Modernizare pentru înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, potrivit anunțului făcut de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) joi.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat asigurarea finanțării nerambursabile europene din Fondul de Modernizare pentru propunerea de investiție: sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiența energetică în sectorul transporturilor și material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmată de Banca Europeană de Investiții (BEI) conform prevederilor art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, prevede finanțarea în valoare de 204 milioane de euro, conform comunicatului instituției.
Propunerea de investiții vizează un proiect amplu pentru perioada 2024 – 2027, concentrându-se pe înlocuirea locomotivelor vechi cu material rulant nou, inclusiv nouă trenuri interregionale de lung parcurs și 23 de locomotive electrice. Scopul principal al investiției este îmbunătățirea eficienței energetice în transportul feroviar din România, aliniat cu țintele Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, care vizează modernizarea transportului public urban și a căilor ferate pentru a reduce consumul final de energie în transport.
Reprezentanții ARF adaugă că echipa de specialiști ai Direcției Generale Programe Europene Transport din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a avut un rol esențial în elaborarea documentației pentru evaluarea acestei propuneri de investiții. Suma de 204 milioane de euro se adaugă la cei 470 de milioane de euro atrasi de MTI în octombrie 2023 pentru finanțarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienței energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil”, proiect finanțat și el din Fondul de Modernizare, ce va contribui, de asemenea, la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar.
Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, precizează că aceste proiecte beneficiază de o finanțare de aproximativ 700 de milioane de euro din partea UE, bugetul național contribuind doar cu TVA și eventuale creșteri de costuri. Fondul de Modernizare joacă un rol crucial în realizarea obiectivelor Pactului ecologic European, contribuind la o tranziție echitabilă către o economie verde.