Vor fi construite noi autostrăzi în România, iar sursa de finanțare este una surprinzătoare: NATO s-a implicat în mod direct în acest proces.
Pe fondul tensiunilor geo-politice actuale și al proximității unui conflict armat, România are șansa de a primi sprijin important pentru dezvoltarea unor drumuri rapide și solide, esențiale pentru mobilizarea eficientă a forțelor armate.
Proiectul este inițiat de Alianța Nord-Atlantică, care a cerut statelor membre să investească în infrastructura rutieră, astfel încât deplasarea trupelor și a tehnicii militare să se poată realiza rapid în situații de criză sau conflict.
Citește și: România intensifică achizițiile militare. Trei mari programe, în derulare la nivelul Armatei
Scopul NATO este ca statele aliate să fie conectate prin rețele de autostrăzi de mare viteză, adaptate transportului echipamentului greu. Ministerul Apărării Naționale intenționează să aloce 1,5% din buget pentru dezvoltarea infrastructurii cu utilizare militară, incluzând atât construcția de drumuri, cât și a unor unități logistice.
România este vizată de mai multe coridoare strategice stabilite de NATO. Primul, coridorul Vest-Est, va traversa țara de la Arad la Constanța, prin Deva, Sibiu, Brașov, Ploiești și București.
Un al doilea traseu este coridorul Baltică–Mediterană, care începe în Lituania, traversează Polonia și Slovacia, și intră în România prin județul Bihor. În paralel, coridorul Sud leagă Timișoara de Calafat, prin Drobeta Turnu Severin și Craiova.
Pentru ca aceste proiecte să se materializeze, Guvernul trebuie să respecte angajamentele asumate la summitul NATO, prin creșterea alocărilor bugetare pentru domeniul apărării. În lipsa acestei finanțări, planurile riscă să rămână doar pe hârtie.
Un pas decisiv în derularea acestor lucrări este declararea drumurilor ca obiective de importanță militară. Această clasificare poate fi aprobată doar în cadrul unei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), care va fi convocată în perioada următoare.