Industria auto germană, cea mai mare din Europa, se confruntă cu provocări semnificative și se luptă pentru supraviețuire într-un peisaj în continuă schimbare. Cu aproximativ 800.000 de angajați, această industrie a fost timp de decenii un pilon al economiei germane, dar se confruntă acum cu transformări majore din cauza trecerii la vehicule electrice și a altor schimbări din industrie.
În ultimii ani, producătorii auto germani de renume precum BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen s-au concentrat pe accelerarea vânzărilor de vehicule electrice, în concordanță cu tendințele globale de reducere a emisiilor de carbon și de trecere la mobilitatea electrică. Acest pas a generat însă o serie de probleme pentru furnizorii de componente pentru mașinile tradiționale cu motoare cu combustie internă, care au fost forțați să se confrunte cu falimentul și să facă concedieri în masă.
Andreas Wolf, directorul general al companiei Vitesco Technologies, a avut viziunea de a transforma acest furnizor auto bavarez într-un specialist în piese și sisteme pentru vehicule electrice cu câțiva ani în urmă, când puțini credeau în viitorul acestor vehicule. Cu toate acestea, viziunea sa a devenit realitate, iar astăzi Vitesco Technologies este un furnizor de renume în industria vehiculelor electrice.
Industria auto germană a trecut printr-o perioadă dificilă, iar în contextul recesiunii economice, inflației și creșterii ratelor dobânzilor, a fost sub presiune suplimentară din cauza tranziției la vehiculele electrice. Între 2020 și 2023, numărul furnizorilor auto germani de nivel 1 (cu mai mult de 20 de angajați) a scăzut de la aproximativ 700 la aproximativ 615, și s-au pierdut peste 30.000 de locuri de muncă în aceeași perioadă, potrivit datelor oficiale.
În plus, start-up-urile chinezești au intrat pe piața europeană cu modele electrice, creând o concurență suplimentară pentru producătorii auto germani. Companiile tradiționale precum Schaeffler și Continental au avertizat că vor fi nevoite să reducă zeci de mii de locuri de muncă pe măsură ce încearcă să investească în tehnologiile viitoare.
Unul dintre marii factori de presiune asupra furnizorilor auto germani este necesitatea de a investi în vehiculele electrice în timp ce trebuie să mențină producția și vânzarea vehiculelor cu motoare cu combustie internă. Această dublă provocare a adus costuri semnificative și a crescut competitivitatea sectorului.
În concluzie, industria auto germană se află într-un moment de tranziție majoră, în care trebuie să facă față cerințelor de mobilitate electrică, dar și să mențină o prezență puternică pe piața vehiculelor cu motoare tradiționale. Această tranziție aduce provocări economice și sociale semnificative, dar și oportunități pentru companii care reușesc să se adapteze rapid la noile tendințe din industrie.