Reforma verde propusă de Uniunea Europeană vine cu promisiunea unui mediu mai curat, dar și cu temeri legate de creșterea prețurilor la combustibili. Planul implică introducerea unei scheme care să taxeze emisiile de dioxid de carbon din transporturi și locuințe, cunoscută sub numele de Sistemul de comercializare a emisiilor (ETS2), în 2027.
Inițial, estimările indicau că prețurile vor rămâne sub pragul de 45 de euro per tonă de dioxid de carbon, ceea ce ar fi însemnat o creștere de 50 de bani pentru un litru de benzină. Cu toate acestea, există îngrijorări că acest prag nu va fi menținut. Eurodeputații exprimă scepticism, iar unii consideră că prețul pentru tonă de emisii de carbon ar putea să crească, având în vedere că sistemul de taxare este bazat pe mecanismele de piață.
O creștere a prețurilor pentru certificatele de emisii poate conduce la scumpirea combustibililor, afectând astfel consumatorii. Scenariul este complicat și de faptul că, în lipsa reducerii emisiilor conform strategiilor, cererea pentru certificate de emisii poate crește, determinând o creștere a prețului acestora.
Pentru a atenua impactul economic negativ al tranziției verzi asupra familiilor vulnerabile, Uniunea Europeană a anunțat crearea unui fond social pentru climă, care ar urma să adune aproape 87 de miliarde de euro între 2026 și 2032. Cu toate acestea, îngrijorările legate de creșterea prețurilor rămân, iar state precum Lituania, Polonia și Ungaria au exprimat temeri că noul sistem ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatori.