România dorește să achiziționeze o parte din acțiunile Gastrade, consorțiul responsabil pentru gestionarea FSRU Alexandroupoli.
Mai precis, se propune achiziționarea a 10% din capitalul social al companiei care dezvoltă și va opera noua unitate plutitoare pentru „primirea” navelor cu GNL. Cel mai probabil, participarea României în FSRU va fi intermediată de compania de stat Transgaz, care administrează sistemul de transport al gazelor naturale din țară. Până în prezent, poziția celor 5 acționari existenți este favorabilă extinderii parteneriatului, indicând o posibilă includere a unui al șaselea participant, cu excepția unor circumstanțe neprevăzute.
În cazul unei astfel de extinderi, România va deveni a doua țară balcanică, după Bulgaria prin intermediul Bulgartransgaz, care va participa cu capital la acest proiect, subliniind importanța noii unități plutitoare în diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale pentru Europa de Sud-Est.
Menționăm că ceilalți patru acționari ai Gastrade sunt Elmina Kopelouzou și companiile elene DESFA, DEPA Emporias și GasLog, fiecare deținând 20% din companie. Dacă România se alătură proiectului, cota de 10% va fi obținută prin reducerea egală a pachetului de acțiuni deținut de acționarii actuali.
FSRU Alexandroupoli va fi funcțional pentru operațiuni comerciale la finalul acestei luni, după finalizarea tuturor lucrărilor de construcție. Testele de probă au început în februarie, odată cu sosirea primei cantități de GNL furnizată de DEPA Emporias. Conform declarațiilor recente ale unui director al Gastrade pentru site-ul LNG Prime, prima navă încărcată cu GNL a fost programată să ajungă la mijlocul lunii mai, pentru operarea comercială a platformei.
Infrastructura include o unitate plutitoare de stocare și regazificare a gazelor naturale, ancorată permanent la 17,6 km sud-vest de portul Alexandroupoli. Capacitatea de stocare a GNL-ului este de până la 170.000 de metri cubi, iar capacitatea de regazificare este de 22,7 milioane de metri cubi pe zi (8,3 miliarde m.c. pe an). Prin începerea funcționării, Grecia va dispune de o a doua „poartă de intrare” pentru gazul lichefiat, în afară de terminalul de la Revythoussa, consolidând diversificarea surselor de energie și a furnizorilor de gaze naturale.