România înregistrează un procent consolidat de 3,17% din Produsul Intern Brut (PIB) generat din vânzarea online a bunurilor și serviciilor (e-GDP), clasându-se pe locul 3 în Europa Centrală și de Est și pe locul 12 la nivelul întregului continent european. Aceste date provin din Raportul European E-commerce 2023, publicat de Ecommerce Europe și EuroCommerce, și au fost dezvăluite cu ocazia Zilei Naționale a Comerțului Electronic.
În ceea ce privește volumul vânzărilor în cadrul statelor membre ale Uniunii Europene, România se află pe locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia. Sectorul de comerț electronic din România domină piața din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările din regiune. Estimările indică o cifră de afaceri de aproximativ 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro în întreaga regiune.
Conform Raportului European E-commerce 2023, 94% dintre cumpărătorii români preferă să comande online de la magazinele din România, în timp ce 21% au făcut comenzi și de la magazine străine.
La nivel european, cele mai cumpărate produse online sunt cele din categoria hainelor, încălțămintei și accesoriilor vestimentare (68% din produsele comandate online), urmate de cărți, CD-uri, DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) și produse cosmetice sau de înfrumusețare (27%).
De asemenea, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), prețurile produselor în mediul online au înregistrat în general o evoluție sub rata inflației în perioada 2020-2023. În primăvara anului 2023, s-au observat scăderi semnificative la prețul produselor alimentare, precum laptele și uleiul de floarea soarelui.
În continuarea promovării comerțului electronic, pe 18 octombrie, Asociația Română a Magazinelor Online va organiza un eveniment pentru a discuta perspectivele viitorului comerțului electronic.