Agenția Națională pentru Îmbunătățiri Funciare lansează la licitație un contract de un miliard de lei pentru proiectarea și execuția lucrărilor la Canalul Magistral de Irigații Siret – Bărăgan, Etapa 1, Lot 1, km 0 – km 23. Această secțiune se află în județul Vrancea, iar lucrările atribuite ANIF includ trei noduri hidrotehnice în Zăbrăuți, Șușița și Putna, precum și 14 subtraversări de râuri.
Contractul are o durată de 31 de luni și acoperă atât faza de proiectare, cât și execuția efectivă a lucrărilor. Finanțarea acestuia provine din bugetul de stat.
Lotul 1 din Etapa 1 reprezintă doar o parte mică a proiectului amplu, care prevede construirea unui canal de aproape 200 de kilometri. Proiectul este împărțit în:
– Etapa I, care include canalul pe zona acumulării Călimănești – Râmna, având o lungime de 51,5 km;
– Etapa a II-a, care cuprinde canalul pe zona Râmna – Acumulare Dridu, cu o lungime de 139,5 km.
Canalul Siret – Bărăgan este un proiect inițiat în 1986, în ultimele etape ale regimului comunist, pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu. Scopul acestuia era de a direcționa apele râului Siret către câmpurile din Bărăgan. Canalul era planificat să aibă o lungime de 198 de kilometri, o lățime la bază de 20 de metri și o adâncime de 7 metri. Beneficiile economice anticipate include asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului de inundații în lunca Siretului și utilizarea canalului ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În plus, agricultorii din zonă ar fi redus costurile cu energia necesară pentru aducerea apei din Dunăre.
După căderea regimului comunist, proiectul a rămas suspendat și uitat, fără interes și resurse financiare pentru realizare. În prezent, doar 5 kilometri din Canalul Siret – Bărăgan sunt finalizați și funcționali, deservind 7.000 de hectare.
În anul 2012, se estima că finalizarea acestui proiect ar necesita o investiție de 3,5 miliarde de euro. O astfel de finalizare ar fi permis irigarea a 10% din terenurile agricole din România.