Compania de stat CFR Călători, subvenționată de stat, a încheiat anul 2022 cu afaceri de 2,4 miliarde de lei, dar a raportat pierderi semnificative de 176 milioane de lei, conform datelor publice.
Aceasta nu a reușit să iasă din zona pierderilor, având în vedere că în 2021 a raportat pierderi de 270 milioane de lei, iar în 2020, pierderi de 350 milioane de lei, potrivit aceleași surse. În perioada 2017-2022, compania a acumulat pierderi totale de peste un miliard de lei, conform calculelor realizate de Ziarul Financiar. În ciuda acestui context financiar dificil, numărul angajaților din cadrul CFR Călători a rămas constant, la peste 11.000 de persoane, conform mfinante.ro.
În ultimele ani, CFR Călători a reușit să modernizeze doar nouă locomotive dintr-o flotă activă de 450 de unități. De asemenea, dintr-un total de 1.000 de vagoane, doar 110 au fost modernizate recent. Totuși, anul trecut, compania a semnat contracte importante pentru modernizarea flotei. Acestea includ un contract cu RELOC Craiova pentru transformarea a 19 locomotive electrice în locomotive cu motoare electrice de tracțiune asincrone, cu o valoare de 91,1 milioane de euro, și un alt contract cu Electroputere VFU Pașcani pentru modernizarea a 42 de vagoane, în valoare de 66,9 milioane de euro.
Pe piața feroviară, CFR Călători se confruntă cu concurența jucătorilor privați, iar principalele probleme rămân infrastructura deficitară și flota învechită. Aceste aspecte determină o viteză mică de circulație a trenurilor, iar din această cauză, tot mai mulți pasageri optează pentru transportul rutier sau aerian. În ultimii ani, pe rutele interne au fost lansate numeroase zboruri, care concură cu transportul feroviar.
În prezent, CFR SA, compania responsabilă cu administrarea infrastructurii feroviare, are în derulare mai multe proiecte de reabilitare și modernizare a infrastructurii pe principalele coridoare feroviare europene, care fac parte din Rețeaua Trans-Europeană de Transport (TEN-T). Printre principalele proiecte aflate în desfășurare se numără reabilitarea liniei Simeria – Km 614, Brașov – Sighișoara, Caransebeș – Timișoara – Arad, Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor și Port Constanța – etapa I, Valu lui Traian.
De asemenea, sunt planificate proiecte de reabilitare a liniei Craiova – Caransebeș și modernizarea infrastructurii în Port Constanța – etapa II. Aceste inițiative sunt esențiale pentru îmbunătățirea rețelei feroviare și pentru sprijinirea dezvoltării infrastructurii transporturilor în România.