CFR Călători a achiziționat încă 12 rame electrice din cele 37 contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu Alstom. Aceste trenuri vor opera pe patru rute de serviciu public, respectiv București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca, conform informațiilor furnizate de Agerpres.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunță că, astăzi, 15 ianuarie 2024, a primit de la Bursa Română de Mărfuri Hotărârea nr. 1/15.01.2025, referitoare la ofertele depuse de cei doi operatori feroviari – SNTFC ‘CFR Călători’ SA și SC Transferoviar Călători SRL, ca rezultat al procedurii PR 161/2024 de achiziție ‘Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători’ – CSP-L3”, afirmă ARF pe pagina sa de Facebook.
Potrivit ARF, Comisia de analiză și evaluare, desemnată prin decizia președintelui BRM, a selectat cea mai avantajoasă ofertă obținută în urma licitației electronice și a decis adjudecarea și acordarea dreptului de a semna contractul operatorului economic CFR Călători, la o valoare a compensației unitare de 31,96 lei/tren-km.
De asemenea, ARF a aprobat și a nominalizat cu statut de rezervă oferta societății Transferoviar Călători, la o valoare a compensației unitare de 32,00 lei/tren-km.
În cadrul CSP-L3, vor fi alocate 12 rame electrice (11 principale + 1 rezervă) din cele 36 ce urmează a fi livrate de Alstom. Acestea vor fi utilizate de CFR Călători pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, fiind distribuite pe cele patru rute incluse în pachet. Anual, aceste rame vor efectua 11.680 de curse (dus-întors), totalizând 4.585.532,89 tren-km.
Serviciile prevăzute în CSP-L3 vor deservi rute magistrale electrificate din nord-est, centru și sud-estul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare pentru municipiile București Nord, Iași, Cluj Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani.
Acest contract are o durată de maximum 38 de luni și vizează patru rute de serviciu public, prestate cu cele 12 rame RE-IR1, respectiv București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca.
„Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitații vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziționat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – derulate de ARF – în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv reprezintă o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide drumul spre o piață concurențială a contractelor atribuite exclusiv prin licitații. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport și va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători”, notează reprezentanții ARF.
În urmă cu o lună, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat finalizarea procesului de evaluare tehnică și economico-financiară a ofertelor prezentate de CFR Călători și Interregional Călători în cadrul achiziției CSP – L2. Ca rezultat al acestei proceduri, Interregional Călători a „adjudecat” 13 trenuri noi care vor deservi rute magistrale electrificate din nord-vestul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare pentru municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.
Primele 12 rame RE-IR1 vor fi folosite în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit CFR Călători printr-o procedură competitivă, finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.
Începând cu 24 decembrie 2023, în toate statele membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se vor atribui prin proceduri competitive, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Licitația a fost organizată prin intermediul platformei electronice independente de licitații a Bursei Române de Mărfuri.