O Românie cu adevărat educată nu se poate realiza nici într-un an și nici în patru, mai ales, după ce, timp de 30 de ani, fiecare ministru a vrut să-și impună propria viziune și să schimbe sistemul din temelii, iar modificările au diminuat calitatea învățământului, spune premierul Marcel Ciolacu.
„Mă bucur sincer că, dincolo de lipsurile și problemele sistemului de învățământ românesc, iată, avem astăzi ocazia de a celebra realizările extraordinare ale tinerilor români talentați. Fiecare dintre voi reprezintă vârful excelenței în educație, dovada faptului că dacă există seriozitate și determinare atunci se poate face performanță! Pe vremea mea, învățământul era cu totul altfel. Erau multe lipsuri, aveam mult mai puține posibilități. Nu aveam într-adevăr nici teste PISA, dar nici sistemul nu era `reformat` în fiecare an”, spune Marcel Ciolacu la Gala anuală de premiere a olimpicilor internaționali.
El afirmă că, în prezent, situația este diferită.
„Și, cu plusurile și minusurile de astăzi, nu pot să nu vă admir și să vă felicit pentru șansa pe care singuri v-ați creat-o, aceea de a porni viața de adult cu un important capital de încredere. Totodată, vă rog să-mi permiteți să le mulțumesc și părinților voștri și, în special, profesorilor voștri, care au fost capabili să vă insufle dorința și plăcerea de a învăța și de a performa. Sper ca acești dascăli minunați să fie un exemplu pentru toții profesorii care activează în sistemul nostru de educație și, prin dedicația lor, să poată schimba situația nu tocmai performantă în care se găsește astăzi învățământul românesc. Este extraordinar ceea ce ați făcut voi astăzi, când încă ne batem contra analfabetismului funcțional, contra abandonului școlar și pentru o mai mare incluziune socială. Nu este un drum simplu și nici ușor, însă cred că performanța sistemului de învățământ este elementul obligatoriu pentru ca România să continue să crească și să se dezvolte”, adaugă premierul.
El spune „că o Românie cu adevărat educată nu se poate realiza nici într-un an și nici în patru”.
„Mai ales, după ce, timp de 30 de ani, fiecare ministru a vrut să-și impună propria viziune și să schimbe sistemul din temelii. Modificările făcute, de multe ori chiar în fiecare an, fără o analiză serioasă și fără a avea răbdarea de a vedea care sunt efectele ultimei schimbări făcute, au avut doar efectul contrar, de diminuare a calității învățământului național. Acum, ne trebuie timp, ambiție și multă perseverență pentru a putea schimba lucrurile în bine. Ne trebuie însă și mai multe resurse. Mă refer la resursele financiare – pe care ne străduim să le asigurăm, în mod sustenabil, corelându-le cu creșterea productivității muncii, cu mărirea capacităților proprii de producție și a valorii adăugate pe care putem să o producem. Pe scurt, corelându-le cu dezvoltarea României”, menționează Marcel Ciolacu.
El menționează că în 2024 va exista cea mai mare alocare bugetară din istorie pentru Educație.
„Aproximativ 4,1 din PIB! În primul rând, pentru asigurarea resurselor adecvate unităților de învățământ, incluzând nu doar materiale didactice moderne, laboratoare bine echipate sau tehnologie de ultimă generație, ci și reabilitări și construcții de noi școli. Și aici fondurile din PNRR au un rol esențial. Însă, pe lângă resursele financiare, este necesar să avem o cu totul altă abordare în ceea ce privește resursele umane. Așadar, pe lângă baza materială, este nevoie de mai multă atenție în ceea ce privește evaluarea și stimularea performanței cadrelor didactice. Realitatea ne arată clar că este nevoie de criterii de performanță în sistemul de învățământ! Un profesor implicat, responsabil, trebuie să fie plătit mai mult pentru munca depusă. De aceea, am și rugat-o și pe doamna ministru Deca să discute cu profesioniștii din minister și să găsească soluții în acest sens”, adaugă șeful Executivului.
Ciolacu afirmă că, prin programul de guvernare asumat în Parlament în calitate de prim-ministru, și-a propus dezvoltarea învățământului tehnologic dual, inclusiv prin atragerea și implicarea mediului privat, a angajatorilor, în formarea viitorilor salariați, precum și prin implicarea autorităților publice locale.
„Trebuie să creăm un mediu în care fiecare tânăr să aibă oportunitatea să exceleze și să contribuie la dezvoltarea societății noastre. Cu fiecare elev care atinge excelența în domeniul ales, ne construim un viitor mai bun, mai prosper. Închei, felicitând încă o dată fiecare olimpic și mentor implicat! Succesele voastre reprezintă victorii ale acestei țări! Prin munca voastră, ați demonstrat lumii întregi că tinerii români pot concura cu brio la cel mai înalt nivel internațional”, încheie premierul Ciolacu.