O veste excelentă pentru utilizatorii transportului feroviar: o companie privată urmează să intre pe piața din Moldova, operând trenuri pe rute esențiale, precum Suceava – București, Iași – București și Suceava – Mangalia, pe perioada sezonului estival.
Compania în cauză este FEROTRAFIC TFI, deținută de Dumitru Anchidin, fost director la CFR Marfă, Regionala Iași. Conform informațiilor oferite de Club Feroviar, această firmă va introduce primele trenuri private Intercity (IC) care vor circula în România.
Trenuri mai rapide datorită opririlor limitate
Odată cu implementarea noului orar al trenurilor, FEROTRAFIC TFI va lansa două trenuri rapide pe ruta Suceava – București Nord, dus-întors. Deși infrastructura rămâne neschimbată, timpul de călătorie va fi mai redus, datorită numărului mic de opriri.
Noile trenuri private vor circula pe timp de zi, cu o durată de călătorie de sub 6 ore, ajungând chiar la 5 ore și 20 de minute pe ruta București Nord – Suceava. Spre deosebire de trenurile CFR Călători, aceste garnituri nu vor aștepta pentru a prelua alte vagoane și vor opri doar în stațiile Pașcani, Bacău, Focșani și Buzău.
Trenurile electrice de pe ruta Suceava – București provin din Luxemburg
Dumitru Anchidin a declarat că trenurile care vor circula pe ruta Suceava – București sunt garnituri electrice din Luxemburg, special concepute pentru distanțe lungi. Cu toate că traseele sunt deja stabilite, aceste trenuri vor începe să circule efectiv abia la începutul anului 2025, din cauza procedurii de autorizare.
Anchidin a subliniat că trenurile vor avea un rang de Intercity și prețurile biletelor vor fi comparabile cu cele ale CFR Călători. Obiectivul principal este de a oferi o alternativă rapidă și confortabilă la transportul auto, având în vedere aglomerația și dificultățile de parcare din București.
Trenuri de zi pe ruta Suceava – Mangalia în sezonul estival
FEROTRAFIC TFI va opera și trenuri de zi pe ruta Suceava – Mangalia, cu sosire la Constanța în jurul orei 11 și la Mangalia la ora 13. Această soluție va permite călătorilor să plece spre casă imediat după eliberarea camerei. Trenurile vor circula doar în sezonul estival, oferind o alternativă la trenurile de noapte ale CFR, criticate pentru sosirile la ore incomode.
Extinderea operatorului privat
Anchidin a precizat că noile trenuri, fabricate între 1995 și 2003, vor fi achiziționate din Luxemburg și Israel. Planul companiei este de a achiziționa 33 de garnituri de tren, concentrându-se pe rutele din Moldova, o regiune slab acoperită de operatorii privați. Majoritatea trenurilor vor proveni din Israel.
În România, câțiva operatori privați deja funcționează în vestul și sud-vestul țării (Softronic Craiova și Astra TransCarpatic), precum și în Transilvania (Regio Călători Brașov, Transferoviar Călători și InterRegional Călători din Cluj). Dintre aceștia, doar Regio Călători Brașov operează pe câteva rute secundare din Moldova. În prezent, singurul tren privat care circulă în Suceava este operat de Regio Călători, pe ruta Iași – Suceava.